Historie Tchibo a Tchibo Coffee Service

Asi pro vás nebude překvapením, že společnost Tchibo patří k největším výrobcům kávy na světě a je také vedoucí firmou na trhu pražené kávy v mnoha evropských zemích včetně České republiky. Možná vás ale překvapí, že Tchibo je rodinnou firmou, založenou v roce 1949 v Hamburku a dodnes najdeme ve vedení firmy syna zakladatele společnosti a na různých pozicích pracují také jeho vnoučata. Vezměme ale celý příběh společnosti pěkně od začátku…

 

V roce 1949 položili vyučený hamburský obchodník Max Herz a jeho obchodní partner Carl Tchiling základy současné skupiny Tchibo. Jméno společnosti – Tchibo – je odvozeno od jména Tchiling a německého slova Bohne – zrno.

Pan Herz s panem Tchilingem způsobili doslova revoluci na trhu s kávou, když začali posílat praženou kávu poštou. Na tehdejší dobu to bylo velmi inovativní a překvapivé řešení prodeje kávy. Zákazníci si mohli vybrat, jestli si koupí balení kávy v plechovce, v papírovém sáčku nebo v plátně. Spolu s balením kávy dostávali také letáky s nejrůznějšími informacemi nejen o kávě. Velká obliba těchto letáků si u klientů časem vyžádala novou platformu a vznikl tak Tchibo Magazín. Tchibo Magazín vycházel jednou měsíčně a obsahoval nejnovější módní tipy, zábavné příběhy, soutěže, recepty pro omezený rozpočet, nápadité vzory pro šití oblečení nebo oblíbené horoskopy. Časopis byl dlouhá léta považován za jedinečný svého druhu a v Německu byl velmi populární.

 

Rok 1953 přinesl změnu a vedle malé pražírny byl otevřen obchod Tchibo s kávou. Zákazníci si tak mohli zakoupit kávu přímo ve výdejním okénku. Roku 1955 se pak otevřela první pobočka Tchibo obchodu a poprvé nabídla zákazníkům možnost ochutnat kávu před jejím zakoupením. Šálek tehdy nejoblíbenější zlaté moka (směs 9 různých káv) s cukrem a smetanou stál okolo 20 feniků. Vzhledem k úspěšnosti značky Tchibo se začaly během několika dalších let otevírat téměř každý týden nové pobočky po celém Německu. Nejlepší místa pro Tchibo obchody si vybíral sám pan Max Herz, který cestoval po celé zemi se svou ženou Ingeburg a vyhledával vhodné prostory. Sám také dohlížel na rekonstrukce, připravoval jednotlivé pobočky a zaškoloval své zaměstnance. První velkou pražírnu uvedlo Tchibo do provozu v roce 1964 v Hamburku.

Roku 1972 je v Německu založena samostatná společnost Tchibo Coffee Service, jejíž cílem je nabízet kávová řešení firemním zákazníkům po celé zemi.

V rámci rozšíření nabídky doplňuje Tchibo od roku 1973 tradiční sortiment kávy a začíná na svých pobočkách prodávat i další spotřební zboží. Mezi nejprodávanější produkty patřilo tehdy například prostírání, snídaňové tácy, tašky přes rameno, talíře nebo třeba lustry. Vzhledem k vysoké poptávce a rozrůstajícímu se trhu, otevírá Tchibo roku 1977 druhou velkou pražírnu v Berlíně. Čerstvě pražená kávová zrna jsou prezentována jako symbol vysokých standardů a kvality Tchibo. Kávové zrno se také začalo objevovat v logu společnosti.

V roce 1991 začíná Tchibo expandovat do střední a východní Evropy. Své pobočky rozšiřuje do Maďarska (Tchibo Budapešť) a do Československa (Tchibo Praha a Tchibo Slovensko).

Tchibo bylo první zahraniční kávovou společností, která vstoupila na tehdejší československý trh a převzala Balírny obchodu, státní podnik Jihlava. Tak vstoupila na československý trh i káva Tchibo, která byla do té doby dostupná ve svém typickém modrém balení pouze v prodejnách Tuzex.

Díky marketingovým aktivitám roste rychle oblíbenost a povědomí o značce Tchibo v celém tehdejším Československu. Pamatovat si můžeme například televizní reklamy se slogany „Tchibo Le Café – kvalita světové úrovně“ nebo „Tchibo, dát to nejlepší“. Také nespočet spotřebitelských soutěží, ochutnávky kávy v maloobchodních prodejnách, na veřejných nebo společenských akcích mají u zákazníků obrovský úspěch. Spotřebitelský trh i segment HoReCa (Hotely, Restaurace, Kavárny) se tak pomalu seznamují s kvalitou produktů Tchibo.

Na podzim téhož roku (1991) se vedení společnosti Tchibo Praha spol. s r.o. rozhodlo založit oddělení Tchibo Coffee Service, jehož úkolem bylo zahájit distribuci kávy a doplňků pro firemní zákazníky a svými aktivitami i nepřímo podporovat maloobchodní prodej. Vše charakterizoval slogan „Od profesionálů pro profesionály“.

Pro rozšíření kávového portfolia uvádí v roce 2002 Tchibo na trh, exklusivně pro prémiovou třídu HoReCa segmentu, značku Davidoff Café. Značka Davidoff využívá a snoubí ve své chuti ty nejlepší ingredience, které může svět nabídnout. Propojuje je s precizním zpracováním, designem a luxusem tak, aby výrobky byly vždy ve špičkové kvalitě a přinášely radost.

Společnost Tchibo má na českém kávovém trhu vedoucí postavení, proto v roce 2004 otevírá první kamenný obchod pro koncové spotřebitele a během následujících let pak otevírá desítky prodejních míst a obchodů po celé zemi.

Tchibo Coffee Service Czech Republic

V roce 2005 vzniká také v ČR samostatná společnost Tchibo Coffee Service Czech Republic spol. s r.o. Nabídka nové společnosti je výsledkem mnoha let zkušeností, které se promítly do balíčku komplexních služeb pro velké korporace, kanceláře, segment HoReCa, čerpací stanice, obchody nebo prodejní automaty. Cílem je stát se ideálním obchodním partnerem v kávovém odvětví.

Níže se tak odkláníme od historie Tchibo Praha a budeme se věnovat už jen rozvoji Tchibo Coffee Service.

Zanedlouho po uvedení řady káv Tchibo a Davidoff vytvořených speciálně pro firemní zákazníky uvádí společnost Tchibo Coffee Service na trh novou značku Vista, u které je důležitá nejen kvalita a chuť kávy, ale i udržitelnost pěstování a sociální odpovědnost.

V roce 2007 začíná Tchibo Coffee Service nabízet kávu Piacetto. Směsi kávy Piacetto jsou praženy tradičním italským způsobem a byly vytvořeny výhradně pro profesionální využití v gastronomii.

Po několika letech na český trh přichází další novinka, ekonomicky výhodná značka kávy Eduscho. Značka Eduscho je již nějakou dobu jednou z předních značek na slovenském, německém a rakouském trhu. V roce 2010 se pak ke kávovým značkám připojuje i nabídka luxusních sáčkových čajů pod značkami Pure Tea Selection nebo Sir Henry.

O několik let později přichází v roce 2018 na český trh značka Espresso Warehouse. Espresso Warehouse je značka zaměřená na výrobu a distribuci kvalitních potřeb pro baristy, prémiových sypaných čajů, mléčných alternativ, sirupů, smoothie, občerstvení a nevšedních receptur.

V roce 2019 představuje společnost na kávovém trhu v České republice moderní samoobslužný koutek Tchibo2Go. Kávový koutek reaguje na potřeby zákazníků a odpovídá na současné trendy. Koncept moderního kávového koutku je založen na myšlence „vše z jednoho zdroje“. Cílem je ukázat, že i na malém prostoru bez vysokých vstupních investic je možné stylově nabízet kvalitní kávu a dokonalý servis. Řešení kávového koutku lze pak vždy individuálně přizpůsobit podle možností prostoru a potřeb zákazníka.

Spokojení zákazníci v mnoha zemích jsou důkazem, že produkty Tchibo patří k tomu nejkvalitnějšímu, co trh nabízí. Vyzkoušejte i vy produkty a služby Tchibo Coffee Service a poznáte ten rozdíl!

 

Zdroj:

https://www.tchibo.com/unternehmen/geschichte

https://www.tchibo.com/servlet/content/369160/-/root-page/tchibo-company/o-spolenosti.html

https://www.tchibo.cz/30-let-tchibo-cesko-historie-c402023020.html