Kavárenské trendy pro letošní rok

Rok 2020 byl pro nás všechny těžký a náročný. Zejména majitelé podniků, jako jsou restaurace, kavárny, bary, penziony a hotely museli řešit spoustu nepříjemností spojených s coronavirovou krizí a někteří dokonce museli svůj podnik úplně zavřít. Letošní rok je skoro v půlce a stále ještě čelíme, nebo jsme do nedávné doby čelili stejným výzvám jako v předchozím roce, ale vypadá to, že se pomalu blýská na lepší časy. Snad už konečně můžeme, s trochou optimismu a naděje, začít plánovat a těšit se na následující měsíce…

Naše oblíbené kavárny, bistra a restaurace opět otevírají dveře svým zákazníkům a ti se nemohou dočkat až si objednají svou oblíbenou kávu nebo se nechají překvapit zcela novou specialitou v nabídce. Nejistota uplynulého roku ale významným způsobem ovlivnila vnímání, postoj a očekávání našich hostů. Rozhodli jsme se proto podívat na některé trendy, které letošní rok, a právě začínající letní sezona přinese.

Zdraví a zase zdraví

V souvislosti s nedávnými událostmi, které ovlivnily životy nás všech, nabraly výrazy – zdraví a vnitřní pohoda – úplně nový význam. Mnoho lidí se nově vydává směrem, který cílí na zdravý životní styl. Více se zajímají o to, co konzumují, a vybírají si potraviny a nápoje, které příznivě působí na jejich organismus. Tomu, že začali více dbát na své zdraví, přizpůsobují i svůj jídelníček, nápoje nevyjímaje. Trendem v nápojích se proto stále častěji stává alternativa kávy – Chai (nápoj připravený z mléka a směsi koření s černým čajem) nebo různá Super Latte (nápoj připravený z mléka a rozdrceného prášku kurkumy/červené řepy/čaje Matcha). Varianty těchto nápojů začínají být velmi žádané a neměli by proto chybět ani ve vaší nabídce. Přetrvávajícím trendem zůstávají i v tomto roce nejrůznější rostlinná mléka (ovesná, sójová, mandlová nebo kokosová), která ocení zejména hosté trpící alergiemi nebo intolerencí na laktózu.

Bezpečný podnik

Všichni jsme si po roce a půl oddechli a snad z nás trochu spadla strašná nejistota. Hurá, můžeme otevřít a opět přivítat naše hosty, kteří se těšili až se po dlouhém čase usadí ke kavárenskému stolu s přáteli a nechají se obsluhovat a hýčkat. I přes toto prvotní nadšení, nesmíme ale zapomínat na bezpečnostní a hygienická pravidla. Hosté si užívají, ale zároveň se chtějí cítit bezpečně. Je proto důležité upozornit zákazníky na možnost použít hygienické a dezinfekční prostředky, které mají u nás k dispozici, vyvěsit návod na správné mytí rukou na toaletách nebo nosit roušku při pohybu ve vnitřních prostorách. Dobře informovaný a ochotný personál by měl dělat vše pro to, abychom se cítili v bezpečí.

Inovace a zážitek

Několikrát prodloužené uzavření však neznamenalo, že by všechny podniky byly po celou dobu úplně zavřené. Naopak pro některé to byla příležitost a výzva k něčemu novému. Někde se dokončila rekonstrukce prostor, jinde se hledaly cesty, jak i přes zavření podniku zůstat s hosty v kontaktu. Provozovatelé byli nuceni rychle se přizpůsobit situaci, inovovat a přijít s novými nápady, jak udržet a přilákat zákazníky. Někde zavedli věrnostní program, jinde například dopravu nebo zákusek zdarma. Viditelný trend, který můžeme v tomto ohledu pozorovat je narůstající počet nejrůznějších mobilních aplikací. Aplikace nabízejí zákazníkům mnoho možností, jako je například shromažďování věrnostních bodů, více platebních možností, nabídku kávového předplatného nebo objednávku na pár kliknutí. To vše za účelem urychlit a vylepšit stávající nabídku. Vzhledem k výhodám, které některé aplikace pro podniky mají, lze předpokládat, že trend elektronizace bude i nadále přetrvávat.

Káva až pod nos

Dalším, bohužel smutným dopadem uzávěrek podniků byl a je narůstající trend pití kávy mimo kavárny. Mnoho provozovatelů, aby rozšířili své služby a tomuto trendu mohli čelit, začalo využívat rozvážkových služeb nebo nabízeli vlastní rozvážku kávy až domů nebo do kanceláře. Překonali tak zažitou představu, že horké nápoje se špatně převáží. Kromě oblíbených zákusků nebo pokrmů si teď hosté mohou objednat i oblíbenou kávu.  Navíc někteří provozovatelé kaváren, kteří měli možnost udělat kávové drive-thru okénko (výdej kávy okénkem přímo do auta) přinesli na trh neotřelý nápad – kavárna do auta. Drive thru se tak stalo nejen doménou fast foodů. Kávové drive-thru šetří hostům čas a splňuje potřebu pohodlí, rychlosti a bezpečnosti.

Trvalá udržitelnost

Jestli máte pocit, že se udržitelnost dostala v minulém roce poněkud do pozadí, mýlili byste se.  Zůstává pro spotřebitele stále velmi důležitou otázkou. Stále více lidí očekává transparentnost v celém dodavatelském řetězci produktů. Od použitých ingrediencí a materiálů, výrobního procesu až po obal, skladování a následnou likvidaci. Velmi diskutovaným tématem, které se objevuje už delší dobu jsou tak zejména v gastronomii udržitelné obaly na nápoje a jídlo. Proto přichází i zákon o regulaci jednorázových plastů, který vstoupí v platnost letos v červenci. Množství odpadu, které je vytvořené z jednorázových kelímků a obalů od jídla je obrovské. V některých kavárnách nebo bistrech si už ale můžeme dát kávu i do vlastního, opakovaně použitelného kelímku (KeepCup, rCup nebo jiné). Velmi populární jsou v současné době jednorázové kelímky z bioplastu. V České republice se bohužel bioplast zatím nedá recyklovat, a tak končí v běžném směsném odpadu.

Upoutání pozornosti

Upoutat hosty, oslovit je konceptem, nabídkou a kvalitou. To je cesta, která nepřestane být trendy nikdy. Nebojte se proto zkoušet a experimentovat ať už s novými přísadami za účelem vytvoření nových kombinací, chutí, textur nebo barev. Nafoťte své nové receptury a ukažte je svým hostům na sociálních sítích, pozvěte je k vám a nezapomeňte, že úsměv nic nestojí :o)

Napište nám a informujte se o trendech v sortimentu i pro Vás!